السيسي : تكلفة زراعة 500 الف فدان جديدة داخلين في 160 مليار جنيه

خلال افتتاح مشروع معالجة مياه الصرف الصحي في بحر البقر

336

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسى، على معالجة المياه من أجل استخدامها للزراعة في الأراضي الجديدة ، قائلا: لما بنجهز 500 ألف فدان في سيناء، من أجل زراعتهم داخلين على 160 مليار جنيه ، عرفتوا ليه بنتألم من التعدي على الأراضى الزراعية .

و قال السيسي خلال افتتاح مشروع معالجة مياه الصرف الصحي في بحر البقر أن ذلك يحتاج من خلال تجهيز شبكة طرقة وشبكة كهرباء وشبكة نظم رى حديثة ومنشآت وغيره .

واضاف السيسي كنا بنسمع عن دولة فيها 50 مليون فدان بدون زراعة ، ودولة فيها 100 مليون فدان بدون زراعة ، الزراعة تحتاج إلى تكاليف كبيرة من خلال توفير الطرق والترع والمصارف وشبكة الكهرباء ومعدات الرى الحديثة ، ليا حق أن الترع اللى اتعملت من 200 سنة أننا نقول حرام إننا نهدر هذه الترع ولازم نحافظ عليها .

وأشار السيسي الي أن تكلفة زراعة مليون فدان تحتاج إلي 200 مليار جنيه ، قائلا الاموال دي قروض من الصناديق العربية عشان نعمل كده ، و احنا يا مصريين كلنا مع بعض في قارب واحد .

و تابع السيسي حديثه للمصريين ، عشان نعمل 500 الف فدان احنا بنتكلم في 150 مليار جنيه و بالمناسبة مش بنجبهم من جيبنا إحنا بنستلفهم عشان نعمل .

 

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Leave A Reply

Your email address will not be published.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More